2025.04.14
Elképesztő adatok derültek ki a Lázár János batidai kastélyához vezető útról
Az Átlátszó kikérte a Magyar Közúttól a Magyar Falu programban elvégzett útfelújítások adatait.
Nincs meglepetĂ©s: meg sem közelĂtik a batidai munkĂĄlatokat sem ĂĄrban, sem alapossĂĄgban. A KözĂșt szerint, ha nekikezdenek az algyĆi Tisza-hĂd bĆvĂtĂ©sĂ©nek, akkor kerĂŒlĆĂștkĂ©nt mƱködhetne a most alaposan felĂșjĂtott, LĂĄzĂĄr JĂĄnos kastĂ©lya felĂ© is vezetĆ nĂ©gy szĂĄmjegyƱ mellĂ©kĂșt. LĂĄzĂĄr ĂĄllamtitkĂĄra szerint a nagyfai börtön kĂ©rte a batidai Ășt felĂșjĂtĂĄsĂĄt, de az errĆl szĂłlĂł levelezĂ©st nem hajlandĂłk megmutatni.
KilomĂ©terenkĂ©nt mintegy fĂ©lmilliĂĄrd forintot költött a Magyar KözĂșt egy olyan nĂ©gy szĂĄmjegyƱ mellĂ©kĂștra, melyen alig van forgalom. De az M43-asrĂłl Ă©ppen LĂĄzĂĄr JĂĄnos Ă©pĂtĂ©si Ă©s közlekedĂ©si miniszter batidai kastĂ©lyĂĄhoz vezet. A mintegy 3,3 milliĂĄrd forintos felĂșjĂtĂĄs fontos rĂ©szlete, hogy az erre az Ăștszakaszra szĂĄnt pĂ©nz duplĂĄja annak, amit mĂĄshol ilyesmire elköltenek.
Van-e olyan alapos munka az 50 milliĂĄrd forintnyi ĂștfelĂșjĂtĂĄst tartalmazĂł Magyar Falu programban, mint a batidai? â teszik fel a kĂ©rdĂ©st a portĂĄl cikkĂ©ben.
âA Magyar Falu Program keretĂ©ben Ă©ves szinten, orszĂĄgosan 50 milliĂĄrd forint Ă©rtĂ©kben 89 szakaszon, mintegy 250 kilomĂ©teren valĂłsulhatnak meg teljes körƱ ĂștfelĂșjĂtĂĄsi projektek. TĂĄrsasĂĄgunk ĂĄltal ĂŒzemeltetett orszĂĄgos közĂșthĂĄlĂłzaton ĂŒtemezetten elindultak a program elsĆ ĂŒtemĂ©ben szereplĆ beruhĂĄzĂĄsokâ â Ărja honlapjĂĄn a Magyar KözĂșt Zrt.
A leĂrĂĄs szerint âĂĄltalĂĄnossĂĄgban az egyes projekteknĂ©l elmondhatĂł, hogy a szĂŒksĂ©ges helyeken Ășj alaprĂ©teget Ă©pĂtenek be a szakemberek, a lokĂĄlisan teherbĂrĂĄsĂĄt vesztett felĂŒleteken a rossz burkolatot elbontjĂĄk Ă©s Ășj teherbĂrĂł pĂĄlyaszerkezetet Ă©pĂtenek be a kivitelezĆk. A pĂĄlyaszerkezet cserĂ©ket követĆen kiegyenlĂtĆ rĂ©teg beĂ©pĂtĂ©sĂ©vel a meglĂ©vĆ burkolat egyenetlensĂ©gei kerĂŒlnek megszĂŒntetĂ©sre, majd erre a felĂŒletre Ășj kopĂłrĂ©teget terĂtenekâ.
A KözĂșt ĂĄltal emlĂtett, a Magyar Falu program keretĂ©ben megvalĂłsĂtott 50 milliĂĄrd forintnyi munkĂĄlat 250 kilomĂ©terre vetĂtve ĂĄtlagosan 200 milliĂł forint/kilomĂ©ter ĂĄrĂș felĂșjĂtĂĄst jelentett 2019-ben. MondhatnĂĄnk, hogy az inflĂĄciĂł miatt 2024-re megdrĂĄgult az ĂștfelĂșjĂtĂĄs, de Ă©pp a közĂșt most futĂł TOP-programjĂĄban a kilomĂ©terköltsĂ©g 300 milliĂł forint körĂŒli.
Ezzel szemben a 4413-as ĂștnĂĄl kilomĂ©terenkĂ©nt 500 milliĂł forint feletti volt a felĂșjĂtĂĄsi költsĂ©g,hiszen a batidai kastĂ©lyhoz vezetĆ bĆ 6 kilomĂ©teres szakaszra bruttĂł 3,3 milliĂĄrd forintot költött a KözĂșt.
Az ĂtlĂĄtszĂł közadatigĂ©nylĂ©sben kĂ©rte ki az ĂĄllami tulajdonĂș KözĂșttĂłl a közlemĂ©nyĂŒk alapjĂĄn, hogy hol, milyen utakat Ă©s milyen alapossĂĄggal ĂșjĂtottak fel. A vĂĄlaszkĂ©nt kĂŒldött tĂĄblĂĄzatuk alapjĂĄn a Magyar Falu program elsĆ ĂŒtemĂ©ben elvĂ©tve akad pĂĄlyaszerkezet-csere. De ez nem is azonos azzal, ami Batida környĂ©kĂ©n törtĂ©nt â ha hinni lehet Ambrus KĂĄlmĂĄn a XXIV. KözlekedĂ©sfejlesztĂ©si Ă©s beruhĂĄzĂĄsi KonferenciĂĄn bemutatott prezentĂĄciĂłjĂĄnak.
Ugyanis az â(AszfaltburkolatĂș) ĂștpĂĄlyaszerkezet felĂ©pĂtĂ©seâ cĂmƱ diĂĄn az ĂĄll, hogy az âĂștpĂĄlyaszerkezetâ burkolatalapot Ă©s burkolatot jelent, több rĂ©tegben is.
Ami ez alatt van, az a földmƱszerkezet, BatidĂĄnĂĄl pedig azt szedtĂ©k ki Ă©s cserĂ©ltĂ©k Ășjra. Ilyen leĂrĂĄsĂș munka pedig nincs az 50 milliĂĄrdos projektlistĂĄban.
A Magyar KözĂșt Zrt.-tĆl megkĂ©rdeztĂ©k, hogy a Magyar Falu program I. ĂŒtemĂ©nek 114 ĂștfelĂșjĂtĂĄsĂĄt tartalmazĂł listĂĄjĂĄban mely felĂșjĂtĂĄs hasonlĂł mƱszaki tartalmĂș, mint a batidai 4413-as Ășt.
Erre vĂĄlaszul azt ĂrtĂĄk, hogy âaz orszĂĄgban a dĂ©l-alföldi terĂŒleten, CsongrĂĄd-CsanĂĄd Ă©s BĂ©kĂ©s vĂĄrmegyĂ©ben vannak olyan kötött, tĂ©rfogatvĂĄltozĂł altalajĂș terĂŒletek, ahol olyan Ăștszakaszok talĂĄlhatĂłak, mint a 4413-as jelƱ Ășt. Az egyes projektek mƱszaki tartalma mindig az adott Ăștszakasz egyedi felĂșjĂtĂĄsi igĂ©nyeihez igazodnakâ.
Vagyis nem neveztek meg egyetlen utat sem konkrĂ©tan, csak ĂĄltalĂĄnossĂĄgokat emlĂtettek.
LĂĄzĂĄr JĂĄnos mĂĄr 2022-ben is ĂgĂ©rte az algyĆi Tisza-hĂd bĆvĂtĂ©sĂ©t, majd 2024 jĂșniusĂĄban jelentette be, hogy a kormĂĄny Ășjra napirendre tƱzte a projektet.
Az ĂpĂtĂ©si Ă©s KözlekedĂ©si MinisztĂ©rium (ĂKM) honlapja szerint âa kapcsolĂłdĂł Ășt tervezĂ©sĂ©t Ă©rintĆ feladatok: A jelenlegi 2Ă1 sĂĄvos fĆĂști szakasz 2Ă2 sĂĄvossĂĄ törtĂ©nĆ fejlesztĂ©se. A tervezĂ©si szakasz kĂ©t vĂ©gcsomĂłpontja is megtervezendĆ a kereszt irĂĄnyĂș közlekedĂ©s lehetĆsĂ©gĂ©nek biztonsĂĄgos megtartĂĄsĂĄval Ă©s biztonsĂĄgos gyalogos-kerĂ©kpĂĄros ĂĄtvezetĂ©ssel. A 47. sz. fĆĂșt jobb Ă©s bal pĂĄlyĂĄjĂĄnak vĂ©gleges vonalvezetĂ©se Ă©s forgalmi rendje mellett a kĂ©t hĂd ĂŒtemezett megvalĂłsĂtĂĄsĂĄhoz tartozĂł ideglenes ĂĄtterelĂ©s, ideiglenes forgalmi rend megtervezĂ©se Ă©s engedĂ©lyezĂ©se is a TervezĆ feladatĂĄt kĂ©peziâ.
Az Ășj hĂd tervezĂ©sĂ©re nettĂł 1,2 milliĂĄrd forintot költ a kormĂĄny, a feladatra kiĂrt közbeszerzĂ©srĂ©szt az UNITEFâ83 MƱszaki TervezĆ Ă©s FejlesztĆ Zrt. nyerte tavaly nyĂĄron. LĂĄzĂĄr akkori Facebook-posztja szerint 2025-re el is kĂ©szĂŒlnek a tervek.
A mƱszaki leĂrĂĄst azonban nem töltöttĂ©k fel, ezĂ©rt a rĂ©szletek nem ismertek. A 2007-es tanulmĂĄnyterv szerint azonban, ha terelĆĂștnak hasznĂĄlnĂĄk a hĂdĂ©pĂtĂ©s idejĂ©n a batidai kastĂ©lyhoz vezetĆ 4413-as utat,
A batidai kastĂ©lyhoz vezetĆ, mĂĄr felĂșjĂtott 4413-as utat több kilomĂ©ternyi botrĂĄnyos minĆsĂ©gƱ szakasz vĂĄlasztja el a 47-es fĆĂșttĂłl. A burkolat a 2000-es rekordĂĄrvĂz idejĂ©n ment tönkre, Ă©s azĂłta sem ĂșjĂtottĂĄk fel. A Magyar KözĂșt errĆl azt Ărta az ĂtlĂĄtszĂłnak, hogy âa felĂșjĂtĂĄsi munkĂĄk a jövĆben tovĂĄbb folytatĂłdhatnak a 4413-as jelƱ Ășton, a 47-es fĆĂșt Ă©s a Nagyfai OrszĂĄgos BĂŒntetĂ©s-vĂ©grehajtĂĄsi IntĂ©zethez vezetĆ bekötĆĂșt közötti szakasz felĂșjĂtĂĄsĂĄra ismĂĄr kiviteli tervvel rendelkezĂŒnk.
âAz ön szemĂ©lyes hasznĂĄn kĂvĂŒl mi indokolja, hogy a batidai kastĂ©lyhoz vezetĆ Ăștra 3,3 milliĂĄrd forintot költsenek?â â kĂ©rdezte ĂrĂĄsban tavaly Ćsszel a Parlamentben Vadai Ăgnes (DK) LĂĄzĂĄr JĂĄnostĂłl az ĂștfelĂșjĂtĂĄsrĂłl szĂłlĂł cikkĂŒnket idĂ©zve. Az Ă©pĂtĂ©si Ă©s közlekedĂ©si miniszter helyett Ăgh PĂ©ter ĂĄllamtitkĂĄr vĂĄlaszolt, aki azt Ărta, hogy a Szegedi FegyhĂĄz Ă©s Börtön mĂĄr többször kĂ©rte a rossz ĂĄllapotban lĂ©vĆ Ăștszakasz felĂșjĂtĂĄsĂĄt, amire most kerĂŒl sor. Ăgh parlamenti vĂĄlasza utĂĄn az ĂtlĂĄtszĂł tavaly szeptember vĂ©gĂ©n kikĂ©rte az ĂKM-tĆl azokat a levelezĂ©seket, melyek azt igazoljĂĄk, hogy a bĂŒntetĂ©s-vĂ©grehajtĂĄsi szervezet mĂĄr többször kĂ©rte az Ăștszakasz felĂșjĂtĂĄsĂĄt, ĂĄm az adatigĂ©nylĂ©sre nem vĂĄlaszoltak.
Forrás: 24.hu / abc24 media